Storebrand har via Link Arkitektur sendt ut kunngjøring om
planarbeid, og her understrekes det at man også har «til hensikt å oppgradere
deler av gatene Ruseløkkveien og Cort Adelers gate som viktige gangforbindelser
og møteplasser». I så fall må det nye bygget ses i sammenheng med andre eksisterende
byggeplaner i disse kvartalene.
Her er noen forslag som kan bidra til det:1. Det forutsettes at alt parkeringsbehov som nybygget i Ruseløkkveien 26 genererer – for arbeidstakere, kunder og andre besøkende – skal dekkes gjennom et garasjeanlegg i kjelleren, og at adkomsten til dette fremdeles skal være via Munkedamsveien.
2. Full renovering av Cort Adelers plass. Dette forutsetter samordning med andre utbyggingsplaner i området. Med saneringen av Ruseløkkveien 26 blir rammebetingelsene for disse planene totalt endret.
3. Nedkjøringen fra Cort Adelers plass til garasjeanlegget i R26 fjernes, slik Storebrand også har tatt til orde for. Det forutsettes at tunnelsjakten under trikkeskinnene i Cort Adelers gate opprettholdes, slik at innkjøring til nye garasjeanlegg i Cort Adelers gate 33 og CA 27-29/Huitfeldts gate 24 også kan skje via Munkedamsveien.
4. All gateparkering på og inn mot Cort Adelers plass
saneres. Det gjelder cirka 15 offentlige plasser. Det samme må gjelde
parkeringsplassen i CA 27-29, der det nå er 27 plasser. Her skal det jo
muligens komme et p-anlegg under bakken i stedet.
5. Det forutsettes selvfølgelig at Cort Adelers gate igjen
stenges med bom slik at ingen kjører ulovlig gjennom gaten.
6. Fjern parkeringen i Ruseløkkveien. Ideelt burde gjennomkjøringen sperres,
men det er lite trolig at dette er praktisk mulig i overskuelig framtid. Det
forutsettes imidlertid at gaten opprettholdes kun som tofelts kjørevei. De frigjorte parkeringsplassene mot R26 opparbeides for
myke trafikanter.
7. Det frigjorte arealet mot skolen innlemmes i skolens
område. Ruseløkka har Oslos minste skolegård, målt pr. elev, og har ikke en
kvadratmeter å miste. Det forutsettes at hele området som vender ut mot
Ruseløkkveien på gateplan opparbeides til skoleelevenes beste.
Dersom man lykkes med denne trafikksaneringen, vil Cort
Adelers plass kunne bli et attraktivt byrom med potensial for ulike
aktiviteter, slik Storebrand selv har tatt til orde for. Samtidig vil man
redusere ekstern biltrafikk inn i boligområdene. Om man fjerner 30-40
parkeringsplasser på bakkeplan og flytter innkjøring til ytterligere 60 under bakken fra Munkedamsveien,
vil dette ha en gunstig effekt for trafikken i Løkkeveien, som nå er altfor
tungt belastet. Ruseløkka skole er i dag omgitt av tett biltrafikk, og noe må
gjøres.
Dette
er en liten begynnelse. Beboerparkering kan være neste trekk.