Løkkeveien - skolevei for 540 elever |
Enten det skyldes en reell bekymring for velgernes helse
eller en pinlig erkjennelse av at miljølandet Norge henges ut til spott og spe
i Europa, har stortingsflertallet nå endelig åpnet for en rekke
tiltaksmuligheter som Oslo kommune kan ta i bruk, for eksempel lavutslippssoner
og innkjøringsforbud for spesielt forurensende biler. Byrådet har så langt lagt
fram en pakke som er full av gode intensjoner, men også dominert av
formuleringer som «se på», «vurdere», «ønsker», «tar sikte på» og andre
lignende begreper som erfaringsmessig ikke fører til forpliktende og konkret
handling. Flere av tiltakene gjøres avhengig av forhandlinger med politikere i
Akershus, og vi vet hva de mener. De kjemper for sine velgeres rett til å kjøre
bil til Oslo.
Stian Berger Røsland |
Dette er å misforstå problemstillingen. Det er riktig at
forurensingsnivåene er så høye på enkeltdager at helsefaren er akutt for noen
grupper. Dødstallene går opp etter slike dager. Men de høye NO2-nivåene er også
et permanent problem. EFTAs tiltale mot Norge handler om årsmiddelverdiene. Det vil ikke hjelpe stort å
nekte dieselbilister å kjøre inn i byen 0-5 dager i året. Den permanente
trusselen mot lungene til barn, gamle og astmatikere vil bestå.
På Ruseløkka i Oslo, et av Norges tettest befolkede
boligområder, lever vi med effekten av matpakkekjøringen på daglig basis. I
Løkkeveien, anlagt for hestekjerrer på 1800-tallet, kjører det daglig 15.000
biler. Det finnes nesten ikke andre bygater i Oslo med tilsvarende trafikk.
Tett inntil veien ligger Ruseløkka skole, med 540 elever. Trafikksikkerheten er
ikke god, og luftkvaliteten er elendig. Hvor ille det er, vet vi ikke – for
myndighetene unngår behendig å måle. Men vi vet at i Bygdøy Allé, der det
daglig kjører 10.000 biler, er NO2-utslippene godt over faregrensen på
årsbasis. Legg på 5.000 biler til, så har du situasjonen i Løkkeveien. På
toppen av det hele har Ruter nå sluset 550 busser gjennom Løkkeveien mens vi
venter på ombyggingen av Kvadraturen.NO2-nivåer i Oslo. Bygdøy Alle og Hjortnes på topp. Men hvor er Løkkeveien? |
Det finnes bare ett klart svar på denne situasjonen:
Trafikken må ned. NILU-rapporten
som ligger til grunn for de tiltakene som Oslo vurderer, er klinkende klar: I
tillegg til flere andre tiltak, må biltrafikken altså ned 20 prosent, og det må
skje raskt. Strengere parkeringsregulering, lavere veikapasitet og høyere
bompenger er tiltak som kan virke. Vi har utredet nok, det er bare å trykke på
knappen.
Denne sonen er cirka 85 km2. |
Hårek Elvenes: "Ta ikke meg, ta heller Oslos konebilister." |
Det viktigste av alt er selvfølgelig å få stoppet Akershus-politikernes våte drøm: En ny mangefelts E18, som skal pumpe nye tusenvis av bilister inn i Oslo sentrum.
Vi har hørt alle løftene om langsiktig utbygging av
kollektivtrafikk før. Vi vil ha løsninger nå. Og de kan ikke gjøres avhengig av
forhandlinger med Akershus. Se bare hvem vi skal forhandle med, for eksempel
lederen i Akershus Høyre, Hårek Elvenes, som viser sin seriøse holdning ved å spørre: «Hva med heller å redusere de titusenvis av konebiler som putrer rundt i Oslo?»
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar