mandag 4. mai 2015

Indre Oslo: Trafikken må ned

Løkkeveien - skolevei for 540 elever
Over 200.000 innbyggere i Oslo lever med helsefarlige NO2-nivåer. Noen dør av det. Norge blir snart dømt i EFTA-domstolen for ikke å overholde grenseverdiene. NILUs oppskrift er klar: Bilkjøringen inn til byen må ned 20 prosent. Nå.

Enten det skyldes en reell bekymring for velgernes helse eller en pinlig erkjennelse av at miljølandet Norge henges ut til spott og spe i Europa, har stortingsflertallet nå endelig åpnet for en rekke tiltaksmuligheter som Oslo kommune kan ta i bruk, for eksempel lavutslippssoner og innkjøringsforbud for spesielt forurensende biler. Byrådet har så langt lagt fram en pakke som er full av gode intensjoner, men også dominert av formuleringer som «se på», «vurdere», «ønsker», «tar sikte på» og andre lignende begreper som erfaringsmessig ikke fører til forpliktende og konkret handling. Flere av tiltakene gjøres avhengig av forhandlinger med politikere i Akershus, og vi vet hva de mener. De kjemper for sine velgeres rett til å kjøre bil til Oslo.
Stian Berger Røsland
Byrådet har også foreslått et «strakstiltak»: At det skal være mulig å nekte dieselbiler adgang til Oslo på spesielt forurensende dager. Det er bra, men det er underlig så se hvordan man samtidig ønsker å svekke budskapet, slik byrådsleder Stian Berger Røsland for eksempel gjorde på NRK Kveldsnytt (27.1.) Her sender han en beroligende melding til dieselbilistene som hver morgen skal inn i boligområdene i indre Oslo: «Det er bare snakk om de dagene da alt meteorologisk virker mot oss. Det kan være alt fra ingen dager til fire-fem-seks.»


NO2-nivåer i Oslo. Bygdøy Alle
og Hjortnes på topp. Men
hvor er Løkkeveien?
Dette er å misforstå problemstillingen. Det er riktig at forurensingsnivåene er så høye på enkeltdager at helsefaren er akutt for noen grupper. Dødstallene går opp etter slike dager. Men de høye NO2-nivåene er også et permanent problem. EFTAs tiltale mot Norge handler om årsmiddelverdiene. Det vil ikke hjelpe stort å nekte dieselbilister å kjøre inn i byen 0-5 dager i året. Den permanente trusselen mot lungene til barn, gamle og astmatikere vil bestå.
 
På Ruseløkka i Oslo, et av Norges tettest befolkede boligområder, lever vi med effekten av matpakkekjøringen på daglig basis. I Løkkeveien, anlagt for hestekjerrer på 1800-tallet, kjører det daglig 15.000 biler. Det finnes nesten ikke andre bygater i Oslo med tilsvarende trafikk. Tett inntil veien ligger Ruseløkka skole, med 540 elever. Trafikksikkerheten er ikke god, og luftkvaliteten er elendig. Hvor ille det er, vet vi ikke – for myndighetene unngår behendig å måle. Men vi vet at i Bygdøy Allé, der det daglig kjører 10.000 biler, er NO2-utslippene godt over faregrensen på årsbasis. Legg på 5.000 biler til, så har du situasjonen i Løkkeveien. På toppen av det hele har Ruter nå sluset 550 busser gjennom Løkkeveien mens vi venter på ombyggingen av Kvadraturen.

Det finnes bare ett klart svar på denne situasjonen: Trafikken må ned. NILU-rapporten som ligger til grunn for de tiltakene som Oslo vurderer, er klinkende klar: I tillegg til flere andre tiltak, må biltrafikken altså ned 20 prosent, og det må skje raskt. Strengere parkeringsregulering, lavere veikapasitet og høyere bompenger er tiltak som kan virke. Vi har utredet nok, det er bare å trykke på knappen.
Denne sonen er cirka 85 km2.
Det får være opp til Byrådet og Veivesenet å finne ut hvordan det skal skje. Men noen tiltak bør kunne gjennomføres fort, helt uten å måtte forhandle med gjenstridige akershuspolitikere. Det bør for eksempel være mulig å innføre rushtidsavgift inn til boligområdene innenfor Ring 2, iverksette beboerparkering nå (og ikke vente til 2017, slik Bymiljøetaten vil) og umiddelbart fjerne parkeringsplasser på gatenivå. Vi trenger også en avklaring før kommunevalget av hva partiene mener med en såkalt lavutslippssone, slik mange snakker om – og som også er nevnt i Byrådets tiltakspakke. Flere politikere har trukket fram Berlin som et eksempel. Det er fint – denne sonen er på 85 kvadratkilometer, altså omtrent som Oslo innenfor Ring 3 + Groruddalen og Nordstrand. Men er det dette Oslo-politikerne mener? Kan vi få et svar før valget, slik at vi kan vite hvem vi bør stemme på?
Hårek Elvenes: "Ta ikke
meg, ta heller Oslos
konebilister."

Det viktigste av alt er selvfølgelig å få stoppet Akershus-politikernes våte drøm: En ny mangefelts E18, som skal pumpe nye tusenvis av bilister inn i Oslo sentrum. 

Vi har hørt alle løftene om langsiktig utbygging av kollektivtrafikk før. Vi vil ha løsninger nå. Og de kan ikke gjøres avhengig av forhandlinger med Akershus. Se bare hvem vi skal forhandle med, for eksempel lederen i Akershus Høyre, Hårek Elvenes, som viser sin seriøse holdning ved å spørre: «Hva med heller å redusere de titusenvis av konebiler som putrer rundt i Oslo?»



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar